تبلیغات
نصب سانترال, آموزش سانترال, تلفن سانترال , گوشی, فكس, بیسیم و تعمیرات تخصصی

تجارت الکترونیک(E-Commerce)  چیست ؟

تعریف تجارت الکترونیکی

 در یک تعریف ساده ، تجارت الکترونیکی را می توان انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی به صورت online و از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سال های اخیر در بستر inntement رشد فزاینده ای داشته است . این امر می تواند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهایی فیزیکی و غیر فیزیکی (نظیر اتومبیل و یا نرم افزارهای کامپیوتری) ، ارائه سرویسهای مختلف به مشتریان (نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی) و دیگر موارد تجاری (هم چون تبادل کالا به کالاو راه اندازی مناقضات و مزایدات) باشند .

هدف از به کار گیری تجارت الکترونیکی ، گسترش روش های قدیمی تجارت نیست ، بلکه ارائه روش جدید در انجام امور بازرگانی محسوب می شود . به واسطه این روش جدید جوانان قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت به تمام خریداران در سراسر جهان مستقل از مرزهای جغرافیایی وملیت ها عرضه کنند . بسیاری از مردم ،تجارت الکترونیکی را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می دانند ، در حالی که این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته است . به سادگی می توان هر گونه تراکنش مالی ، تجاری بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند . بر مبنای تعریفی که کنسرسیوم صنعت Commercenet از تجارت الکترونیکی ارایه می دهد این نوع تجارت عبارت است از استفاده از کامپیوتر های یک یا چند شبکه برای ایجاد وانتقال اطلاعات تجارت که بیشتر با خرید وفروش اطلاعات ، کالا و خدمات از طریق اینترنت مرتبط است . رسالت تجارت الکترونیکی فقط ارتباط نیست بلکه پی ریزی و تقویت روابط تجاری است . تجارت الکترونیکی در حال تغییر روش های تجارت خرید و حتی تغییر نحوه تفکر ماست . پس تعریف جامع تر از تجارت الکترونیک عبارت ا ست از : تبادل اطلاعات تجاری و فروش اطلاعات خدمات وکالا با استفاده از شبکه جهانی اینترنت .

تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک

در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده ها را مترادف با تجارت الکترونیک دانسته و هر کدام را در جای دیگری بکار می برند. این دو تکنولوژی اصلاً مشابه هم نبوده و کاملاً مجزا می باشد. البته می توان اینطور گفت که تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی داده هاست.مبادله الکترونیکی داده بصورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و بکارگیری پیام های استاندارد شده بین المللی، توسط ابزار الکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام می شود. در حالیکه تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار به همراه پست الکترونیک، تابلوی اعلانات الکترونیک، انتقال الکترونیک وب و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه استفاده می شود. بعبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید. چنانچه از تعریف فوق بر می آید. تجارت الکترونیک حیطه ای بسیار وسیع تر از مبادله الکترونیکی داده دارد.

ابزارهای تجارت الكترونیك

صاحب‌نظران، ابزارهای تجارت الكترونیك را به دو بخش تقسیم می‌كنند:

EDI یا( Electronic Data Interchange) یا مبادله الكترونیك داده‌ها : شبكه‌های ارتباطی هر روز در حال تحول و دگرگونی است و اجزای آن زنجیره‌وار جایگزین یكدیگر می‌شود؛ نامه‌های كاغذی جای خود را به نامه‌های الكترونیك می‌دهد و شبكه‌های ماهواره‌ای، كابل‌های نوری و اینترنت جایگزین خطوط تلفن، فكس و تلكس می‌شوند. در اكثر عرصه‌های اداری و صنعتی، مكتوب كردن اطلاعات به صورت دستی منسوخ شده است و دفاتر و بایگانی‌ها جای خود را به كامپیوترها و بانك‌های اطلاعاتی داده‌اند. در این میان، EDI مجموعه‌ای از فناوری‌هاست كه ذخیره، نگهداری، بازیابی و انتقال اطلاعات را در بستری الكترونیك میسر می‌كند. این اطلاعات ممكن است مجموعه‌ای از اطلاعات مالی، مدیریتی، حساب‌های شخصی، اعتبارات مالی یا داده‌هایی در زمینه بورس اوراق بهادار یا وضعیت موجودی انبار یك شركت باشد. EDI درصدد است تا بتوانند دستیابی به اطلاعات را در قالبی ایمن و حفاظت‌شده تسهیل كند. EDI را نمی‌توان بخشی از تجارت الكترونیك نامید؛ بلكه EDI ابزاری است در خدمت تجارت الكترونیكی كه ارتباطی مدرن را بین زنجیره‌های تأمین، ایجاد می‌كند و انتقال اطلاعات مالی و اعتباری و دسترسی به مشخصات كنترلی و همچنین اطلاعات فنی را میسر می‌سازد.

2-كاتالوگ‌های شبكه‌ای : پس از تحقق EDI كه فقط پروتكل و قراردادی برای انتقال ایمن اطلاعات است، نوبت به بهره‌گیری از فناوری اطلاعات می‌رسد. كاتالوگ‌های شبكه‌ای در واقع همان كاتالوگ‌های سنتی هستند كه در بستر الكترونیك قرار گرفته‌اند و امكان عرضه و تقاضای مستقیم و همزمان را فراهم می‌كنند. تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان كالا و خدمات می‌توانند با ایجاد كاتالوگ‌های شبكه‌ای (معمولاً در بستر اینترنت) و بهره‌گیری از ابزارهایی همچون بانك‌ و پول الكترونیكی، به خرید و فروش محصولات خود بپردازند. همچنین، تولیدكنندگان می‌توانند برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود از همین كاتالوگ‌های شبكه‌ای، در سطحی بالاتر بهره گیرند. از فواید این سیستم می‌توان به سهولت جستجو، دسترسی به نتیجه‌های مطلوب‌تر، سهولت مقایسه و تأمین اعتبار نزد مشتریان نام برد. ضمناً به دلیل ارتباط بی‌واسطه تولیدكنندگان با مشتریان و مصرف‌كنندگان اصلیِ كالا و خدمات در این سیستم، تولیدكنندگان می‌توانند بهتر و آسان‌تر به جلب رضایت مشتریان بپردازند. تجارت الكترونیك با بهره‌گیری از این سیستم‌ها و فناوری‌ها سعی می‌كند كه مشتری را به تولیدكننده نزدیك كند و با سازمان‌دهی جدید و تقسیم‌كاری نوین و حذف واسطه‌ها، هزینه‌ها را كاهش دهد و از ایجاد قیمت‌های كاذب جلوگیری كند. همچنین، تجارت الكترونیك، بر سامانه‌های حمل و نقل تأثیر می‌گذارد و با ایجاد بهینه‌ترین حالت انتقال كالا، از جابه‌جایی‌های بیهوده جلوگیری می‌كند. می‌توان گفت تجارت الكترونیك لازمه مدیریت پویای امروزی است و در سیستم‌های تولیدیِ پیوسته و بازارهای پویا نقشی اساسی را ایفا می‌كند.

 

انواع تجارت الکترونیک :

 

تجارت Bussiness to Business – BB :

این نوع تجارت رد و بدل اطلاعات تجاری بین دو تاجر یا دو شرکت می باشد .

تاجر اول که خود تولیدکننده است و در سایت خود تصویر و توضیحات کالا را قرار داده و امکان برقراری تماس مستقیم خود را با ارائه تلفن ، فاکس ، پست الکترونیک و ... ایجاد می کند.

تاجر دوم که خریدار است ولی خود مصرف کننده نیست و درنظر دارد این کالا را به تنهایی یا به همراه کالاهای دیگر به مشتری مصرف کننده و به صورت عمده بفروشد.خرید و فروش در این سیستم به صورت عمده می باشد.

ارسال و دریافت پول از طریق سیستم سنتی (عموما بانک ها و از طریق گشایش اعتبار) است .

حمل وتحویل کالا به روش سنتی (عموما از طریق کشتی ، کانتینر و یا هواپیما) است.

مشخصه های عمده این نوع تجارت 3 مطلب است :

حذف واسطه و دلال های بین تولید کننده و خریدار اصلی .

امکان جستجو و تحقیق بسیار سریع برای خریدار جهت دستیابی به کالای با کیفیت و بهای مناسب .

امکان دریافت اطلاعات و نظرات خریدار جهت تولید کننده پس از فروش کالا به این ترتیب می تواند کیفیت کالای خود را مطابق ایده های خریدار تغییر دهد .

مثال این نوع تجارت در تجارت سنتی ایران مثل فروش کالای کارخانه های تولید لوازم خانگی به فروشگاه ها می باشد همچنین نمونه ای دیگر از این نوع تجارت ، عملکرد شرکتی است که از این شبکه برای انجام سفارش به تولید کنندگان دریافت پیش فاکتورو فاکتور خرید و همچنین پرداخت هزینه های استفاده از EDI انجام می شود ولی در واقع از پنج یا شش سال پیش به شکل امروزی خود درآمده است . شرکت Cisco یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای 1996 سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد بعد از آن که تلاش جدی بقیه شرکتها برای چنین امری آغاز شد .

یک ماه بعد Microsoft نرم افزار تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را می داد به بازار عرضه کرد اکنون زمان آن بود که مسائل مالی و بانکی نیز مطرح شود .

سپس IMB یک سیستم شبکه اقتصادی راه اندازی کرد و شروع به بازاریابی برای استراتژی های تجارت الکترونیکی خود کرد . شرکت نیز با همکاری شرکت First Data Crop و برای رقابت با IBM سیستم MSFDC را به بازار عرضه کرد

 

تجارت Business to Consumer :

بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوع BC را خرده فروشی تشکیل می دهد . تجارت بین فروشنده و خریدار که در حال حاضر جزو متداول ترین تراکنش ها در حیطه تجارت الکترونیکی بر روی اینترنت است و یک نوع B2C محسوب می شود این نوع تجارت به معنای ارتباط مستقیم مصرف کننده تنهایی با تاجر یا تولید کننده و پرداخت بهای کالا از طریق اینترنت می باشد .

تاجر یا تولید کننده در سایت تصویر وتوضیحات وبهای کالا را قرار داده و امکان خرید آن را به صورت مستقیم (online) را بری مصرف کننده ایجاد می کند . خرید و فروش در این سیستم به صورت تک فروشی می باشد .

ارسال و دریافت پول از طریق یک واسطه بنام سیستم بانکی تجاری انجام می شود از سوی دیگر حمل کالا از طریق پست یا توسط خود شرکت انجام می گیرد .

مشخصه های عمده این نوع تجارت 3 مطلب زیر است :

حذف واسطه بین تولید کننده ومصرف کننده .

پرداخت مبلغ مورد نیازبه سهولت و از پشت کامپیوتر شخصی خود با داشتن کارت قابل شناسایی سیستم بانکی (merchant account) و صرفه جویی در وقت و هزینه .

امکان ارتباط مستقیم مصرف کننده با تولید کننده درجهت دریافت نظرات مصرف کننده نسبت به کالاهای ارائه شده. مبالغ دراین نوع تجارت برا ی هر تراکنش پائین بوده و به عنوان تک فروشی باید باشد زیرا :

الف ) مشتری جهت خرید مستقیم (online) برای پرداخت مبالغ بالا به این روش ، ریسک نمی کند.

ب ) سیستم بانکی تجاری بابت ارائه این سرویس بین 2 تا 10 درصد از هر معامله کم کرده و به تولید کننده بازپرداخت می کند.

این نوع تجارت با گسترش WEB به سرعت افزایش کرد و اکنون به راحتی می توان انواع واقسام از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری را از روی اینترنت خریداری کرد .

B2C از حدود 5 سال پیش با راه اندازی سایت هایی چون Amazon وCDNOW آغاز شد. اغراق نیست اگر پیشگام درامر B2C «راجف بزوس» بدانیم که در سال 1994 شرکت Omazon را بنا نهاد . وی که یک تاجرکم تجربه در امر خرده فروشی بود سایت خود را فقط به هدف فروش کتاب از طریق اینترنت را ه اندازی کرد . این ایده ساده مقدمه ای بود برای تحول جهانی .

مزایای تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی

قبل از هر چیز تفاوت اصلی و اساسی میان تجارت الکترونیک و تجارت سنتی در این است که در تجارت سنتی، تجارت بصورت چهره به چهره و مبادلات پول از طریق شبکه بانکی و یا بصورت نقدی صورت می گیرد و در تجارت الکترونیک کلیه فرآیندهای تجاری از طریق بستر اینترنت انجام می پذیرد. با این حال مزایای تجارت الکترونیک را می توان به 7 دسته اصلی تقسیم کرد:

 

• بستر مناسب و قدرتمند تبادل اطلاعات

با استفاده از بستر اینترنت اطلاعات کاملی از محصول و خدمات با سرعت بسیار بالا در میان فروشنده و خریدار قابل انتقال است. به راحتی از طریق ابزارهای مختلفی مثل پست الکترونیک، گفتگو آنلاین و سایر ابزارهای مشابه می توان به تبادل اطلاعات پرداخت.

• حذف واسطه ها در بازار

یکی از مهمترین دستاوردها در تجارت الکترونیک حذف واسطه هاست. با حذف این واسطه ها قیمت ها بین 15 تا 50 درصد کاهش می یابد و در نتیجه رقابت به شکل شدیدتری بالا می گیرد.

• بالا رفتن قدرت خرید خریداران

با توجه به عواملی از قبیل حذف واسطه ها و در نتیجه کاهش قیمت ها در بازار، قدرت خرید خریداران تا مقدار زیادی افزایش می یابد.

• پیدایش بازارهای بیشتر برای تولید کنندگان و فروشندگان

بستر اینترنت به فروشندگان این امکان را می دهد که بتوانند محصول و یا خدمات خود را با هزینه هایی بسیار اندک نسبت به تجارت سنتی و در وسعت جهانی عرضه نمایند. در نتیجه تعداد مشتریان یا خریداران بسیار بیشتر از خریداران سنتی است.

• سفارشی بودن محصولات

در بستر تجارت الکترونیک مشتریان براحتی می توانند محصولات مورد نظر خود را با استفاده از کسب اطلاعات دقیق نسبت به آن محصول و یا مقایسه آن با سایر محصولات مشابه پیدا کنند و آن را با هزینه و صرف وقت کمتر سفارش دهند.

 

• خدمات پشتیبانی بهتر در تجارت الکترونیک با توجه به وجود نرم افزارهای پشتیبانی قدرتمند، شرکت های عرضه کننده محصول و یا خدمات به شکلی سریعتر و ارزان تر با مشتریان خود در ارتباط هستند. مشتریان نیز براحتی مشکلات خود را مطرح کرده و شرکتهای عرضه کننده نیز پشتیبانی قوی تری ارائه می دهند.

 

• ورود شرکت های جدید و نوپا به عرصه رقابت تجارت الکترونیک

 با استفاده از بستر اینترنت به ورود شرکت های جدید و کم بنیه اجازه می دهد که بتوانند با شرکت های با سابقه بیشتر رقابت کنند. در بسیاری موارد دیده شده است که شرکت های نوپا با ایتفاده از اتخاذ تصمیم ها و سیاست های درست تجاری گوی سبقت را از شرکت های کهنه کار ربوده اند.